Home / Rakyat / Perkhidmatan / Aduan Awam / Pengurusan Aduan Awam

Pengurusan Aduan Awam

Aduan awam dibahagikan dalam beberapa kategori antaranya ialah:

  • Aduan mengenai kelewatan/tiada tindakan;
  • Tindakan tidak adil;
  • Kekurangan kemudahan awam;
  • Kelemahan peraturan/ undang-undang atau kepincangan pelaksanaan dasar;
  • Salahguna kuasa atau penyelewengan;
  • Salahlaku anggota awam;
  • Kegagalan mengikut prosedur yang ditetapkan;
  • Kegagalan pengutakuasaan; dan
  • Kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan.

Jenis aduan utama yang boleh dikemukakan kepada Perbadanan Labuan ialah seperti berikut:

  • Pengurusan sampah dan kebersihan
  • Masalah longkang dan peparitan
  • Lampu jalan (nyatakan nombor tiang)
  • Jalan berlubang
  • Rumput
  • Penjaja
  • Perumahan

Cara membuat aduan kepada Perbadanan Labuan

  • Hadir sendiri ke Kaunter Setempat di Blok B, Wisma Perbadanan Labuan
  • Menulis surat-menyurat
  • Melalui emel
  • Melalui laman web atau portal; dan
  • Melalui media cetak atau elektronik
  • Melalui WhatsApp (019-7878665, 019-5988665)


Kaedah membuat aduan / maklumbalas melalui laman web atau portal

Langkah 1:
Pergi ke Laman Web Rasmi PL di https://www.pl.gov.my/

Langkah 2:
Klik menu “Hubungi”

Langkah 3:
Klik bahagian Aduan / Maklumbalas dan anda akan terus masuk ke pautan sispaa di https://pl.spab.gov.my

Langkah 4:
Klik menu “Maklum balas baharu” dan daftar butiran aduan mengikut arahan yang diberi

Langkah memproses aduan awam oleh pihak Perbadanan Labuan

  • Surat Akuan Terima aduan akan dikeluarkan serta merta atau dihantar dalam tempoh 1 hari bekerja dengan disertakan nombor rujukan, nombor telefon, dan nama serta alamat pejabat pegawai yang boleh dirujuk.
  • Segala aduan yang sahih akan disiasat dan akan diberi maklum balas atau jawapan mengenai status aduan dalam jangkamasa yang ditetapkan. Sekiranya aduan tersebut memerlukan masa yang panjang untuk diselesaikan, pihak pengadu akan dihubungi dan dimaklumkan bila maklum balas akan diberikan.
  • Jika pengadu tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan, aduan bole dikemukan semula dengan menyatakan sebab-sebab tidak puas hati. Aduan akan dikaji semula serta penjelasan baru akan diberikan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Proses siasatan aduan

  • Setiap aduan sahih yang dikemukakan mesti diselesai dalam tempoh masa 2 bulan.
  • Bagaimanapun jika aduan adalah mudah maka ia akan segera diselesaikan sebaliknya jika aduan adalah rumit tempoh siasatan lebih lama diperlukan.

Segala urusan mengemukakan aduan boleh dibuat menggunakan alamat, nombor telefon,e-mel atau Klik Borang Aduan dalam laman web yang disediakan seperti berikut:-

Jabatan Hal Ehwal Korporat
Perbadanan Labuan
Menara Perbadanan Labuan
Peti Surat 81245
87022 W.P. LABUAN

Talian Utama : 087-408 600
Talian WhatsApp: 019-7878665 & 019-5988665
E-mel : [email protected]
e-aduan: https://pl.spab.gov.my

Kemaskini terakhir 30/08/2022 - 12:48pm
Info Korporat - Siaran Media Permohonan Lesen Baharu Pemberi Pinjam Wang Corporate Info - Media Broadcast Perutusan KPE Penafian Perolehan - Tender Sebutharga Suara Anda GAMMA.my
Borang Maklum Balas
Borang Maklum Balas
Skip to content