Jabatan Penguatkuasaan
This post is also available in: English
Objektif
- Menjadikan Jabatan Penguatkuasa sebagai Jabatan yang disegani dari segi kefungsiannya menguatkuasakan undang-undang.
- Memberikan perkidmatan yang tegas dan beretika, berprosedur dan bersifat mesra serta tidak mengamalkan dasar pilih kasih didalam melaksanakan penguatkuasaan undang-undang.
- Menjaga nama baik Perbadanan Labuan sebagai organisasi yang dapat dibanggakan.
- Menjadi contoh kepada jabatan-jabatan lain di dalam organisasi khususnya sebagai sebuah unit beruniform.
- Membangunkan kualiti masyarakat warga Labuan seluruhnya di dalam kepatuhan dan kerjasama terhadap dasar perundangan Perbadanan Labuan yang dikuatkuasakan.
- Menjadikan keanggotaan jabatan sebagai satu kumpulan unit beruniform Pihak Berkuasa Tempatan yang menjadi contoh kepada Pihak Berkuasa Tempatan yang lain.
Fungsi
1.1. Menguatkuasakan
undang-undang seperti yang termaktub dibawah ini:1.1.1. Akta
Kerajaan Tempatan 19761.1.2. Akta
Jalan, Parit Dan Bagunan 19741.1.3. Akta
Hiburan (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 19921.1.4. Akta
Pemberi Pinjam Wang 19511.1.5. Ordinan
Kerajaan Tempatan 19611.1.6. UNDANG-UNDANG
KECIL PERINTAH DAN KAEDAH YANG DIKUATKUASAKAN1.1.6.1. UNDANG-UNDANG
KECIL MAJLIS PERBANDARAN LABUAN (MENCEGAH KEKOTORAN 1992)1.1.6.2. UNDANG-UNDANG
KECIL MAJLIS PERBANDARAN LABUAN (HOTEL DAN RUMAH PENGINAPAN) (PINDAAN) 19921.1.6.3. UNDANG-UNDANG
KECIL PERLESENAN TRED, PERNIAGAAN DAN PERINDUSTRIAN (WILAYAH PERSEKUTUAN
LABUAN) 20161.1.6.4. UNDANG-UNDANG
KECIL PERLESENAN PENJAJA (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 20161.1.6.5. UNDANG-UNDANG
KECIL PERLESENAN PETEMPATAN MAKANAN (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 20161.1.6.6. UNDANG-UNDANG
KECIL PERLESENAN PASAR (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 20161.1.6.7. PERINTAH
PENGANGKUTAN JALAN (MENGADAKAN TEMPAT LETAK KERETA DAN PERHENTIAN TEKSI) (MAJLIS PERBANDARAN LABUAN) 19951.1.6.8. KAEDAH-KAEDAH
HIBURAN (WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR) 19931.2. Mengkompaun
kesalahan dibawah undang-undang.1.3. Menangkap
haiwan / ternakan yang berkeliaran di jalanraya.1.4. Membantu
membasmi perumahan haram / setinggan.1.5. Menerima
aduan, membuat penyiasatan dan tindakan berkenaan kacauganggu.1.6. Membantu
unit / jabatan lain di dalam pelaksanaan kerja yang berkaitan khususnya
pelesenan, cukai kadaran dan kawalan penjaja.
Piagam Pelanggan
1.1. Kaunter pembayaran dan penerimaan aduan dibuka mengikut jadual yang ditetapkan:
HARI MASA ISNIN HINGGA KHAMIS 8:30 pagi – 12:30 tengah hari
2:00 petang – 04:00 petangJUMAAT 8:30 pagi – 11:00 tengah hari
2:00 petang – 04:00 petang
1.2. Semua Kes Aduan Awam akan diselesaikan dalam tempoh 15 hari bekerja selaras dengan penetapan Standard ISO 9001:2015.
1.3. Memastikan tempoh menunggu adalah tidak melebihi 5 minit bagi pelanggan yang berurusan di kaunter/ menggunakan telefon dan menerima layanan yang berkualiti dan berbudi bahasa.
1.4. Kelulusan permohonan lot tempat kereta akan diproses mengikut prosedur yang telah ditetapkan di samping mengutamakan kehendak pelanggan.
1.5. Memastikan setiap kompaun yang dikeluarkan sejajar dengan peruntukan Undang-Undang yang dikuatkuasakan oleh Perbadanan Labuan.
Carta Organisasi
Hubungi
Jabatan Penguatkuasaan
Tingkat 5, Menara Perbadanan Labuan
Jalan Okk Awang Besar, Peti Surat 81245,
87022, WP Labuan
Talian Pejabat:
087-408643