Home / Info Korporat / Jabatan / Unit / Jabatan Penguatkuasaan

Jabatan Penguatkuasaan

Objektif

  1. Menjadikan Jabatan Penguatkuasa sebagai Jabatan yang disegani dari segi kefungsiannya menguatkuasakan undang-undang.
  2. Memberikan perkidmatan yang tegas dan beretika, berprosedur dan bersifat mesra serta tidak mengamalkan dasar pilih kasih didalam melaksanakan penguatkuasaan undang-undang.
  3. Menjaga nama baik Perbadanan Labuan sebagai organisasi yang dapat dibanggakan.
  4. Menjadi contoh kepada jabatan-jabatan lain di dalam organisasi khususnya sebagai sebuah unit beruniform.
  5. Membangunkan kualiti masyarakat warga Labuan seluruhnya di dalam kepatuhan dan kerjasama terhadap dasar perundangan Perbadanan Labuan yang dikuatkuasakan.
  6. Menjadikan keanggotaan jabatan sebagai satu kumpulan unit beruniform Pihak Berkuasa Tempatan yang menjadi contoh kepada Pihak Berkuasa Tempatan yang lain.

Fungsi

  1. 1.1. Menguatkuasakan undang-undang seperti yang termaktub dibawah ini:

     

    1.1.1.   Akta Kerajaan Tempatan 1976

    1.1.2.   Akta Jalan, Parit Dan Bagunan 1974

    1.1.3.   Akta Hiburan (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1992

    1.1.4.   Akta Pemberi Pinjam Wang 1951

    1.1.5.   Ordinan Kerajaan Tempatan 1961

    1.1.6.   UNDANG-UNDANG KECIL PERINTAH DAN KAEDAH YANG DIKUATKUASAKAN

    1.1.6.1.    UNDANG-UNDANG KECIL MAJLIS PERBANDARAN LABUAN (MENCEGAH KEKOTORAN 1992)

    1.1.6.2.    UNDANG-UNDANG KECIL MAJLIS PERBANDARAN LABUAN (HOTEL DAN RUMAH PENGINAPAN) (PINDAAN) 1992

    1.1.6.3.    UNDANG-UNDANG KECIL PERLESENAN TRED, PERNIAGAAN DAN PERINDUSTRIAN (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 2016

    1.1.6.4.    UNDANG-UNDANG KECIL PERLESENAN PENJAJA (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 2016

    1.1.6.5.    UNDANG-UNDANG KECIL PERLESENAN PETEMPATAN MAKANAN (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 2016

    1.1.6.6.    UNDANG-UNDANG KECIL PERLESENAN PASAR (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 2016

    1.1.6.7.    PERINTAH PENGANGKUTAN JALAN (MENGADAKAN TEMPAT LETAK KERETA DAN PERHENTIAN  TEKSI) (MAJLIS PERBANDARAN LABUAN) 1995

    1.1.6.8.    KAEDAH-KAEDAH HIBURAN (WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR) 1993

     

    1.2. Mengkompaun kesalahan dibawah undang-undang.

    1.3. Menangkap haiwan / ternakan yang berkeliaran di jalanraya.

    1.4. Membantu membasmi perumahan haram / setinggan.

    1.5. Menerima aduan, membuat penyiasatan dan tindakan berkenaan kacauganggu.

    1.6. Membantu unit / jabatan lain di dalam pelaksanaan kerja yang berkaitan khususnya pelesenan, cukai kadaran dan kawalan penjaja.

Piagam Pelanggan

1.1. Kaunter pembayaran dan penerimaan aduan dibuka mengikut jadual yang ditetapkan:

 

HARIMASA
ISNIN HINGGA KHAMIS8:30 pagi – 12:30 tengah hari

2:00 petang – 04:00 petang
JUMAAT8:30 pagi – 11:00 tengah hari

2:00 petang – 04:00 petang

 

1.2. Semua Kes Aduan Awam akan diselesaikan dalam tempoh 15 hari bekerja selaras dengan penetapan Standard ISO 9001:2015.

 

1.3. Memastikan tempoh menunggu adalah tidak melebihi 5 minit bagi pelanggan yang berurusan di kaunter/ menggunakan telefon dan menerima layanan yang berkualiti dan berbudi bahasa.

 

1.4. Kelulusan permohonan lot tempat kereta akan diproses mengikut prosedur yang telah ditetapkan di samping mengutamakan kehendak pelanggan.

 

1.5. Memastikan setiap kompaun yang dikeluarkan sejajar dengan peruntukan Undang-Undang yang dikuatkuasakan oleh Perbadanan Labuan.

 

Carta Organisasi

penguatkuasa
 

Hubungi

Alamat:
Jabatan Penguatkuasaan Tingkat 5, Menara Perbadanan Labuan Jalan Okk Awang Besar, Peti Surat 81245, 87022, WP Labuan Talian Pejabat: 087-408643
Kemaskini terakhir 07/07/2021 - 06:06pm