Home / Info Korporat / Jabatan / Unit / Jabatan Penguatkuasaan

Jabatan Penguatkuasaan

Objektif

  1. Menjadikan Jabatan Penguatkuasa sebagai Jabatan yang disegani dari segi kefungsiannya menguatkuasakan undang-undang.
  2. Memberikan perkidmatan yang tegas dan beretika, berprosedur dan bersifat mesra serta tidak mengamalkan dasar pilih kasih didalam melaksanakan penguatkuasaan undang-undang.
  3. Menjaga nama baik Perbadanan Labuan sebagai organisasi yang dapat dibanggakan.
  4. Menjadi contoh kepada jabatan-jabatan lain di dalam organisasi khususnya sebagai sebuah unit beruniform.
  5. Membangunkan kualiti masyarakat warga Labuan seluruhnya di dalam kepatuhan dan kerjasama terhadap dasar perundangan Perbadanan Labuan yang dikuatkuasakan.
  6. Menjadikan keanggotaan jabatan sebagai satu kumpulan unit beruniform Pihak Berkuasa Tempatan yang menjadi contoh kepada Pihak Berkuasa Tempatan yang lain.

Fungsi

  1. 1.1. Menguatkuasakan
    undang-undang seperti yang termaktub dibawah ini:

     

    1.1.1.   Akta
    Kerajaan Tempatan 1976

    1.1.2.   Akta
    Jalan, Parit Dan Bagunan 1974

    1.1.3.   Akta
    Hiburan (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1992

    1.1.4.   Akta
    Pemberi Pinjam Wang 1951

    1.1.5.   Ordinan
    Kerajaan Tempatan 1961

    1.1.6.   UNDANG-UNDANG
    KECIL PERINTAH DAN KAEDAH YANG DIKUATKUASAKAN

    1.1.6.1.    UNDANG-UNDANG
    KECIL MAJLIS PERBANDARAN LABUAN (MENCEGAH KEKOTORAN 1992)

    1.1.6.2.    UNDANG-UNDANG
    KECIL MAJLIS PERBANDARAN LABUAN (HOTEL DAN RUMAH PENGINAPAN) (PINDAAN) 1992

    1.1.6.3.    UNDANG-UNDANG
    KECIL PERLESENAN TRED, PERNIAGAAN DAN PERINDUSTRIAN (WILAYAH PERSEKUTUAN
    LABUAN) 2016

    1.1.6.4.    UNDANG-UNDANG
    KECIL PERLESENAN PENJAJA (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 2016

    1.1.6.5.    UNDANG-UNDANG
    KECIL PERLESENAN PETEMPATAN MAKANAN (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 2016

    1.1.6.6.    UNDANG-UNDANG
    KECIL PERLESENAN PASAR (WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN) 2016

    1.1.6.7.    PERINTAH
    PENGANGKUTAN JALAN (MENGADAKAN TEMPAT LETAK KERETA DAN PERHENTIAN  TEKSI) (MAJLIS PERBANDARAN LABUAN) 1995

    1.1.6.8.    KAEDAH-KAEDAH
    HIBURAN (WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR) 1993

     

    1.2. Mengkompaun
    kesalahan dibawah undang-undang.

    1.3. Menangkap
    haiwan / ternakan yang berkeliaran di jalanraya.

    1.4. Membantu
    membasmi perumahan haram / setinggan.

    1.5. Menerima
    aduan, membuat penyiasatan dan tindakan berkenaan kacauganggu.

    1.6. Membantu
    unit / jabatan lain di dalam pelaksanaan kerja yang berkaitan khususnya
    pelesenan, cukai kadaran dan kawalan penjaja.

Piagam Pelanggan

1.1. Kaunter pembayaran dan penerimaan aduan dibuka mengikut jadual yang ditetapkan:

 

HARIMASA
ISNIN HINGGA KHAMIS8:30 pagi – 12:30 tengah hari

2:00 petang – 04:00 petang
JUMAAT8:30 pagi – 11:00 tengah hari

2:00 petang – 04:00 petang

 

1.2. Semua Kes Aduan Awam akan diselesaikan dalam tempoh 15 hari bekerja selaras dengan penetapan Standard ISO 9001:2015.

 

1.3. Memastikan tempoh menunggu adalah tidak melebihi 5 minit bagi pelanggan yang berurusan di kaunter/ menggunakan telefon dan menerima layanan yang berkualiti dan berbudi bahasa.

 

1.4. Kelulusan permohonan lot tempat kereta akan diproses mengikut prosedur yang telah ditetapkan di samping mengutamakan kehendak pelanggan.

 

1.5. Memastikan setiap kompaun yang dikeluarkan sejajar dengan peruntukan Undang-Undang yang dikuatkuasakan oleh Perbadanan Labuan.

 

Carta Organisasi

 

Hubungi

Alamat:

Jabatan Penguatkuasaan
Tingkat 5, Menara Perbadanan Labuan
Jalan Okk Awang Besar, Peti Surat 81245,
87022, WP Labuan

Talian Pejabat:
087-408643

Kemaskini terakhir 10/08/2020 - 11:41am