Bertanggungjawab melaksanakan projek pembangunan dan penyelenggaraan kemudahan awam yang cekap dan berkesan.
Fungsi
Merancang, merangka, melaksanakan projek-projek pembangunan di bawah Rancangan Malaysia dengan cara yang terbaik iaitu rekabentuk memenuhi kehendak, mesra alam dan pengguna, pengurusan projek yang cekap dan effisyen, mematuhi Arahan Kewangan dan kos binaan yang terkawal
Melaksana dan memantau projek-projek pembangunan PL
Menyelenggara kemudahan awam iaitu jalanraya, longkang, perabot jalanraya di kawasan bandar, perumahan dan kawasan kampung agar sentiasa berada dalam keadaan memuaskan
Menyelenggara kenderaan-kenderaan PL, sistem perkhidmatan mekanikal di taman reakreasi dan sistem perkhidmatan dalam bangunan seperti lif dan sistem penghawa dingin agar sentiasa berada dalam keadaan memuaskan
Menyelenggara kemudahan lampu jalan dan lampu hiasan di Labuan kecuali di jalan persekutuan agar sentiasa menyala, menarik dan mewujudkan suasana ceria
Menyelenggara bangunan milik PL dan kemudahan awam
Memberi ulasan pelan bangunan, pelan infrastruktur, pelan struktur, pelan kerja tanah serta pelan mekanikal dan elektrikal
Piagam Pelanggan
Membuat siasatan ke atas semua aduan awam yang lengkap dalam tempoh 3 hari dan mengambil tindakan susulan serta merta jika perlu berhubunung kerosakan bangunan, jalanraya, longkang, kawasan dan taman rekreasi, sistem jaringan lampu jalan awam serta kemudahan awam yang lain di bawah bidang kuasa PL
Membuat penilaian dan ke atas semua tender dan sebutharga dalam tempoh 2 minggu.
Menguruskan pelaksanaan projek-projek Rancangan Malaysia (RMK) disiapkan dalam tempoh 5 tahun.
Menguruskan pelaksanaan projek-projek kecil disiapkan dalam tempoh 1 tahun.
Pengurusan Projek
Tertakluk kepada syarat-syarat tiada masalah tapak bina, peruntukan yang mencukupi dan brif projek yang lengkap, tempoh pembinaan yang akan diambil adalah seperti berikut:
Kos Projek RM500 ribu ke bawah : 15 bulan
Kos Projek RM500 ribu – RM5 juta ke atas : 24 bulan
Kos Projek 5 juta : 36 bulan
Selenggara Aset
Jalan
Pembaikan lubang-lubang (potholes) akan dilaksanakan tidak melebihi 3 hari setelah aduan diterima.
Sekiranya berlaku keadaan yang mengganggu lalulintas atau keselamatan awam, seperti pokok-pokok tumbang atau tanah runtuh, tindakan akan diambil tidak melebihi 24 jam setelah dikenalpasti atau aduan diterima.
Setiap penutupan berjadual akan diumumkan melalui media massa sekurang-kurangnya 3 hari sebelum ianya dijalankan.
Bangunan
Aduan kerosakan kritikal seperti kebocoran paip air, bumbung atau sistem kumbahan dan utiliti bangunan akan diambil tindakan dalam masa 1 hari
Tindakan pembaikan biasa dalam tempoh 1 bulan
Penyelenggaraan sistem penghawa dingin – 7 hari.
Mekanikal
Tindakan aduan kerosakan alatan perkhidmatan mekanikal – 3 hari
Kerja pembaikan besar (major ovehaul) kenderaan – 4 bulan
Kerja pembaikan kecil kenderaan – 1 bulan
Penyelenggaraan chiller – 1 tahun
Penyelenggaraan lif – 3 hari
Penyelenggaraan Janakuasa – 2 hari
Penyelenggaraan kolam pancutan air – 7 hari
Penyelenggaraan sistem pencegah kebakaran – 5 hari
Elektrikal
Kerosakan biasa – 1 hari
Kerosakan yang rumit – 7 hari
Kerosakan lampu jalan raya – 3 hari
Pengurusan
Pengurusan aduan di bawah tanggungjawab PL akan dilaksanakan dalam tempoh seperti berikut:
Akuan penerimaan aduan – 1 hari
Maklumbalas terhadap aduan – 7 hari
Penutupan aduan – 2 bulan
Pengurusan aduan bukan di bawah tanggungjawab PL No Wrong Door Policy akan dilaksanakan dalam tempoh seperti berikut:
Akuan penerimaan aduan – 1 hari
Pemanjangan kepada agensi berkaitan – 3 hari
Carta Organisasi
Hubungi
Alamat:
Jabatan Pembangunan & Kejuruteraan
Tingkat 6 & 7, Menara Perbadanan Labuan
Jalan Okk Awang Besar, Peti Surat 81245,
87022, WP Labuan
Talian Pejabat:
Tel: 087-408649
Faks:
087-411997