mel E-mail  

Penguatkuasaan


Objektif

  • Menjadikan Jabatan Penguatkuasa sebagai Jabatan yang disegani dari segi kefungsiannya menguatkuasakan undang-undang.
  • Memberikan perkidmatan yang tegas dan beretika, berprosedur dan bersifat mesra serta tidak mengamalkan dasar pilih kasih didalam melaksanakan penguatkuasaan undang-undang.
  • Menjaga nama baik Perbadanan Labuan sebagai organisasi yang dapat dibanggakan.
  • Menjadi contoh kepada jabatan-jabatan lain di dalam organisasi khususnya sebagai sebuah unit beruniform.
  • Membangunkan kualiti masyarakat warga Labuan seluruhnya di dalam kepatuhan dan kerjasama terhadap dasar perundangan Perbadanan Labuan yang dikuatkuasakan.
  • Menjadikan keanggotaan jabatan sebagai satu kumpulan unit beruniform Pihak Berkuasa Tempatan yang menjadi contoh kepada Pihak Berkuasa Tempatan yang lain.

Fungsi

  • Menguatkuasakan undang-undang seperti yang termaktub dibawah ini.
    • Local Government Ordinance 1961-section 103 & 104
    • Public Health Ordinance 1960- section 100
    • Trades Licensing Ordinance 1949- Section 12(2)
    • By Laws
      • (Anti litter) by laws 1992-Section 7(1) & (10)
      • (Anti litter) by laws 1992-Section 7(1) & (10)
      • (markets) by laws 1992-Section 31A
      • (Hawkers) by laws 1992-Section 16A
      • (Hairdressers) by laws 1992-Section 12A
      • (Food & Eating Premises) by laws 1992-Section 10A
      • (Advertisement) by laws 1996-Section 15(2) & 17(1)
      • (Letak Kereta) 1995-Section 29(1)
      • (Hotel & Lodging Houses ) by laws 1992-Section 11A(1)
  • Mengkompaun kesalahan dibawah undang-undang
  • Menangkap haiwan / ternakan yang berkeliaran di jalanraya
  • Membantu membasmi perumahan haram / setinggan
  • Menerima aduan, membuat penyiasatan dan tindakan berkenaan kacauganggu
  • Membantu unit / jabatan lain di dalam pelaksanaan kerja yang berkaitan khususnya pelesenan, cukai kadaran dan kawalan penjaja.

Piagam Pelanggan

Komitmen Jabatan kami adalah untuk memberi perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan dengan penuh mesra dan bertanggungjawab :
 
Isnin - Khamis: 09.00am - 11.30am; 2.00pm - 3.30pm
Jumaat : 09.00am - 11am; 02.00pm - 03.30pm
  • Semua Kes Aduan Awam akan diselesaikan dalam tempoh 2 hari bekerja selaras dengan penetapan Standard ISO 9001:2008
  • Kaunter pembayaran dan penerimaan aduan dibuka mengikut jadual yang ditetapkan

  • Memastikan tempoh menunggu adalah tidak melebihi 5 minit bagi pelanggan yang berurusan di kaunter/menggunakan telefon dan menerima layanan yang berkualiti dan berbudi bahasa.
  • Kelulusan permohonan lot tempat kereta akan diproses mengikut prosedur yang telah ditetapkan di samping mengutamakan kehendak pelanggan.
  • Memastikan setiap kompaun yang dikeluarkan sejajar dengan peruntukan Undang-Undang yang dikuatkuasakan oleh Perbadanan Labuan.
 

Alamat :-

Jabatan Penguatkuasaan

Tingkat 5, Menara Perbadanan Labuan

Jalan Okk Awang Besar, Peti Surat 81245,

87022, WP Labuan

 

Talian Pejabat :-

087-408643